Twine – co to takiego?
To narzędzie open-source, dzięki któremu możesz w prosty sposób tworzyć interaktywne i nieliniowe opowieści w formie strony internetowej. Możesz w nich samodzielnie podejmować decyzje, które bezpośrednio będą wpływać na dalszy rozwój historii – jesteś aktywny. Wszystko co stworzysz, możesz bezpłatnie wykorzystywać w dowolny sposób – również w celach komercyjnych.
![Schemat opowieści nieliniowej. Grafika reprezentuje sposób tworzenia opowieści nieliniowej w formie schematu – fragment opowieści i decyzja gracza, następnie kolejny określony fragment opowieści i kolejna decyzja gracza itd.](https://dostepna.gameofgdansk.eu/wp-content/uploads/2021/09/twine-schemat-nieliniowy-PL-1024x829.png)
Instalacja/Edytor on-line
Tworząc swój projekt możesz korzystać z:
- zainstalowanego programu: Twine
- przeglądarki internetowej: Twine online
W czym tkwi różnica? W wersji desktopowej (zainstalowanej) masz więcej możliwości oraz zapisane projekty są bezpieczniejsze (w wersji online projekty zapisują się w pamięci przeglądarki – jeżeli ją wyczyścisz to projekty zostaną również usunięte).
![Opcje "Download" oraz "Use it online". W prawym górnym narożniku na stronie twinery.org znajduje się opcja z możliwością pobrania programu Twine na komputer – „Download”. Można również użyć programu w wersji „on-line” korzystając jedynie z przeglądarki internetowej.](https://dostepna.gameofgdansk.eu/wp-content/uploads/2021/09/twine.png)
Zapoznanie z interfejsem
![Grafika prezentuje wybrany fragment aplikacji Twine (menu). Grafika prezentuje wybrany fragment aplikacji Twine (menu). Znajdują się tam opcje „+Story” (nowy projekt), „Import From File” (wczytywanie projektu lub projektów), „Archive” (zapisywanie wszystkich projektów jako archiwum), „Formats” (wybór formatu stylu opowieści), „Language” (wybór języka edytora), „Help” (pomoc – Twine Wiki) oraz przyciski z symbolem słońca i księżyca (zmiana motywu edytora: jasny i ciemny).](https://dostepna.gameofgdansk.eu/wp-content/uploads/2021/09/twine2-1024x510.png)
Format opowieści
Harlowe – domyślny format opowieści dla Twine 2. Zobacz dokumentację.
W tym poradniku będziemy wykorzystywać domyślny format opowieści dla Twine 2 – Harlowe. Twine ma również inne formaty opowieści np.: Snowman, SugarCube itd. Możesz korzystać z dowolnego stylu, ale pamiętaj, że większość informacji zawartych w poradniku jest specyficznych dla stylu Harlowe. W innych formatach opowieści możesz robić podobne rzeczy, ale kod, który musisz napisać, będzie nieco inny.
![Grafika prezentuje wybrany fragment aplikacji Twine (Story Formats). Grafika prezentuje wybrany fragment aplikacji Twine (Story Formats). Style formatu kontrolują wygląd oraz funkcjonalności opowieści nieliniowej tworzonej w aplikacji Twine. Domyślnym stylem jest: „Harlowe”.](https://dostepna.gameofgdansk.eu/wp-content/uploads/2021/09/twine3.png)
Więcej informacji o formatach opowieści można znaleźć na stronie twinery.org/wiki/