Press "Enter" to skip to content

Dźwięk

Przykładowe formaty dźwięków

W swojej opowieści możesz użyć wielu różnych formatów dźwięków (efekty dźwiękowe oraz muzyka). Jednak najczęściej będziesz miał/a do czynienia:

  • Mp3 (.mp3) – typ: audio/mpeg
  • OGG (.ogg) – typ: audio/ogg
  • Wave (.wav) – typ: audio/wav

Najlepiej przekonwertować dźwięki na format mp3 dla uzyskania małego rozmiaru pliku (szybsze załadowanie dźwięku) oraz pewności, że w każdej przeglądarce internetowej będzie działać.

Efekty dźwiękowe

Dzięki znacznikowi <audio> (z języka HTML) możesz umieścić w określonym fragmencie opowieści (karteczce) wybrany dźwięk.

Składnia – automatyczne odtwarzanie

<audio autoplay>
    <source src="link.mp3" type="audio/mpeg">
    Ups! Twoja przeglądarka nie wspiera tego elementu audio.
</audio>

Odtwarzanie w pętli (powtarzając w nieskończoność):

<audio autoplay loop>
    <source src="link.mp3" type="audio/mpeg">
    Ups! Twoja przeglądarka nie wspiera tego elementu audio.
</audio>

Atrybut autoplay powoduje, że odtwarzanie dźwięku rozpocznie się od razu po wejściu na dany fragment opowieści (karteczkę) – nie będzie również widać źródła dźwięku.

Atrybut loop powoduje, że odtwarzanie dźwięku powtarzane jest w nieskończoność.

Składnia – wizualny odtwarzacz

<audio controls>
    <source src="link.mp3" type="audio/mpeg">
    Ups! Twoja przeglądarka nie wspiera tego elementu audio.
</audio>

Atrybut controls powoduje, że w miejscu dodania audio we fragmencie opowieści (karteczce) pojawi się wizualny odtwarzacz audio – odtwarzanie dźwięku nie rozpocznie się jednak automatycznie, tylko po kliknięciu odpowiedniego przycisku.

Tekst: Podchodzisz niepewnie do wielkiego stołu i zauważasz tablet. Przyglądasz się mu uważnie i dostrzegasz na ekranie odtwarzacz dźwięku - hmm... może sprawdzę co to jest? Jest możliwość odtworzenia dźwięku korzystając z specjalnego przycisku.

Muzyka w tle

Używając języka JS (JavaScript) możemy uzyskać efekt podkładu muzycznego w tle. Nawet kiedy gracz będzie przechodził pomiędzy fragmentami opowieści (klikał na linki) to muzyka będzie odtwarzać się w nieskończonej pętli nieprzerwanie.

var muzyka = document.createElement("audio");
muzyka.src = "link.mp3";
muzyka.loop = true;
muzyka.play();
Opcja: "Twój projekt" - "Edit Story JavaScript"

Baza dźwięków

W swoim projekcie możesz wykorzystać niżej wymienione efekty dźwiękowe oraz muzykę.

Muzyka

Źródło

Efekty dźwiękowe

Źródło

Licencja

Pamiętaj, że istnieją prawa autorskie chroniące każde dzieło. Korzystaj z własnych materiałów lub z materiałów, których autorzy zgodzili się na ich wykorzystanie np. na licencji Creative Commons. Dobrą praktyką jest podawanie źródeł dźwięków w projekcie np. na końcu można umieścić karteczkę z podziękowaniami dla autorów wraz z podaniem źródeł.

Więcej materiałów

Rozmiar czcionki
Kontrast