Press "Enter" to skip to content

Linki

Linki to sposób poruszania się pomiędzy fragmentami opowieści (karteczkami), dzięki czemu gracz/ka może podejmować decyzje i wpływać na jej przebieg. Składają się z tekstu linku, na który gracz/ka klika oraz adresu miejsca (nazwy karteczki), do którego chcemy odesłać graczy.

[[tekst linku->nazwa karteczki]]

[[nazwa karteczki<-tekst linku]]

[[nazwa karteczki]]

Możesz stworzyć link do istniejącego fragmentu opowieści (nazwa karteczki) lub do jeszcze nieistniejącego – dodając w ten sposób nową karteczkę o określonej nazwie.

Tworząc link w sposób [[nazwa karteczki]] tekst linku będzie odpowiadał nazwie karteczki, do której chcemy przejść po kliknięciu na link.

Spacja przed nazwą karteczki w linku

Uważaj na pułapkę! Jeżeli naciśniesz spację przed wpisaniem nazwy karteczki to utworzysz nowy link do zupełnie innej karteczki niż planowałeś. Spójrz na przykład: [[link]] to zupełnie inna karteczka niż [[ link]]

Przykład

Już czas! – powiedział do ciebie Max. W twojej głowie szaleją myśli. 
Zastanawiasz się czy na pewno chcesz to zrobić. Skok ze spadochronem 
zawsze stanowił dla ciebie wyzwanie.

[[No to skaczę!->skok]]
[[Skaczę, ale zróbmy to razem!->skok z przyjacielem]]
[[Nic z tego. Zabierz mnie stąd!->powrót]]

Rezultat

Rezultat: Już czas! – powiedział do ciebie Max. W twojej głowie szaleją myśli. Zastanawiasz się czy na pewno chcesz to zrobić. Skok ze spadochronem zawsze stanowił dla ciebie wyzwanie. Wybór 1: No to skaczę! Wybór 2: Skaczę, ale zróbmy to razem! Wybór 3: Nic z tego. Zabierz mnie stąd! Zwykły tekst jest w kolorze białym, wybory w kolorze niebieskim, tło jest czarne.

Widok z edytora

Twine - Widok z edytora: Pierwsza karteczka start: Już czas! – powiedział do ciebie Max. W twojej głowie szaleją myśli. Zastanawiasz się czy na pewno chcesz to zrobić. Skok ze spadochronem zawsze stanowił dla ciebie wyzwanie. Druga karteczka: skok. Trzecia karteczka: skok z przyjacielem Czwarta karteczka: powrót. Karteczka start jest połączona strzałeczkami z kolejnymi karteczkami.

Przykład

Już czas! – powiedział do ciebie Max. W twojej głowie szaleją myśli. 
Zastanawiasz się czy na pewno chcesz to zrobić. Skok ze spadochronem 
zawsze stanowił dla ciebie wyzwanie.

Co zrobić - [[skakać]] czy [[wracać]]?

Rezultat

Twine - rezultat: Już czas! – powiedział do ciebie Max. W twojej głowie szaleją myśli. Zastanawiasz się czy na pewno chcesz to zrobić. Skok ze spadochronem zawsze stanowił dla ciebie wyzwanie. Co zrobić – [[skakać]] czy [[wracać]]?. Zwykły tekst jest w kolorze białym, decyzje w kolorze niebieskim, tło jest czarne.

Widok z edytora

Twine - Widok z edytora. Pierwsza karteczka - start: Już czas! – powiedział do ciebie Max. W twojej głowie szaleją myśli. Zastanawiasz się czy na pewno chcesz to zrobić. Skok ze spadochronem zawsze stanowił dla ciebie wyzwanie. Co zrobić – skakać (druga karteczka) czy wracać(trzecia karteczka)?. Zwykły tekst jest w kolorze białym, decyzje w kolorze niebieskim, tło jest czarne. Karteczka start jest połączona strzałeczkami z kolejnymi karteczkami.

Przykład

Już czas – powiedział do ciebie Max. W twojej głowie
[[szaleją myśli->myśli przed skokiem]]. Zastanawiasz się czy na pewno 
chcesz to zrobić. [[Skok]] ze spadochronem zawsze stanowił dla ciebie wyzwanie.
A może jednak tego [[nie robić]]?

Rezultat

Twine - rezultat: Już czas – powiedział do ciebie Max. W twojej głowie [[szaleją myśli->myśli przed skokiem]]. Zastanawiasz się czy na pewno chcesz to zrobić. [[Skok]] ze spadochronem zawsze stanowił dla ciebie wyzwanie. A może jednak tego [[nie robić]]? Zwykły tekst jest w kolorze białym, decyzje w kolorze niebieskim, tło jest czarne.

Widok z edytora

Już czas – powiedział do ciebie Max. W twojej głowie
[[szaleją myśli->myśli przed skokiem]]. Zastanawiasz się czy na pewno 
chcesz to zrobić. [[Skok]] ze spadochronem zawsze stanowił dla ciebie wyzwanie.
A może jednak tego [[nie robić]]?

Jeżeli chciał(a)byś stworzyć link do ukrytego tekstu w zakresie jednej karteczki (bez przejścia do innego fragmentu opowieści) użyj makra (link: ).

Przykład

Już miałeś skakać, ale w ostatniej chwili 
zdałeś sobie sprawę, że o czymś zapomniałeś.

(link: "Co to takiego było...")[Zapomniałeś zabrać ze sobą swoich ulubionych gogli ochronnych!]

Rezultat – możesz przetestować:

Makro (click: ) w poniższym przykładzie działa podobnie jak makro (link: ), ale tekst na który klikamy nie znika – czyli będziemy widzieć zarówno link, jak i ukryty tekst po kliknięciu.

Przykład

Chciałbym Ci powiedzieć, że ... (click: "powiedzieć, że ...")[naprawdę lubię kolor niebieski.]

Rezultat – możesz przetestować:

Makro (mouseover: ) w poniższym przykładzie działa identycznie jak makro (click: ) z tą różnicą, że nie trzeba klikać linku, wystarczy jedynie najechać na niego wskaźnikiem myszki. Nie zalecam go stosować ze względu na urządzenia dotykowe np. tablet.

Przykład

Chciałbym Ci powiedzieć, że ... (mouseover: "powiedzieć, że ...")[naprawdę lubię kolor niebieski.]

Rezultat – możesz przetestować:

Makro cofania

Makro cofania (link-undo: "Wróć") pozwala na stworzenie w łatwy sposób specjalnego linku, dzięki któremu gracz będzie mógł wrócić do poprzedniego fragmentu opowieści (karteczki).

Przykład

Już miałeś skakać, ale w ostatniej chwili przypomniałeś sobie, że zapomniałeś
zabrać ze sobą swoich ulubionych gogli ochronnych. 

Bez nich nie skaczę – powiedziałeś. (link-undo: "Wróć")

Rezultat

Już miałeś skakać, ale w ostatniej chwili przypomniałeś sobie, że zapomniałeś
zabrać ze sobą swoich ulubionych gogli ochronnych.  Bez nich nie skaczę – powiedziałeś. (link-undo: "Wróć").  Zwykły tekst jest w kolorze białym, decyzje w kolorze niebieskim, tło jest czarne.

Więcej informacji

Rozmiar czcionki
Kontrast